torsdag 23 mars 2017

Falukorvsburrito

En gammal trogen klassiker, falukorven, har här fått en ny touch med lite mexikanska smaker. Riktigt lyckat tyckte jag och övriga familjen höllt med. Testa receptet och se vad du tycker.





Ingredienser:

600 gram falukorv · 1 gul lök · 2  morötter · 2 vitlöksklyftor · 1.5 tsk malen spiskummin · 1 msk paprikapulver · 3 matskedar tomatpuré · 2 teskedar kalvfond · 1 halloumi · 2,5 dl Lätt Crème Fraiche Paprika & Chili · salt · 2 kryddmått tabasco · 8 stycken tortillabröd · 1 dl riven ost

Majs och bönsallad:

1 burk majs · 1 burk blandade bönor · 1 gul paprika · 1 vitlöksklyfta · 2 msk olivolja · 2 msk citronsaft · persilja · salt & peppar


Gör så här:

Skär falukorven i stavar, strimla lök och morot. Fräs det i lite olja (fräs gärna lite åt gången) . Blanda i kryddor och crème fraîche. Riv hallonmin och blanda i på slutet, smaka av.
Fördela fyllningen på tortillabröden och rulla ihop. Lägg rullarna med skarven ner i en smord ugnsform. Strö över ost. Gratinera i övre delen av ugnen, ca 15 minuter.


Majs och bönsallad:

Hacka paprikan och blanda med majs och bönor. Blanda en dressing på olivolja, citronsaft, vitlök, persilja, salt och peppar som du sedan ringlar över. Blanda runt. 

onsdag 8 mars 2017

Svamposoppa

Svampsoppa är en återkommande vardagsrätt hos oss, det är snabbt och enkelt att göra men samtidigt så gott! Jag gör den ofta på Portobellosvamp men det går likabra att använda kastanjechampinjoner eller vanliga champinjoner. Vill ni testa så är här mitt recept:



Ingredienser:

500g portobellosvamp · 1 gul lök · 1 klyfta vitlök · 2-3 buljongtärningar (jag använde svamp och kycklingbuljong) · 1 dl vitt vin · 13 dl vatten · 2 dl grädde · 1pkt bacon (kan uteslutas om man vill ha det vegetariskt)

Gör så här:

Hacka svampen grovt och tärna löken, fräs det i lite olja. Lägg undan lite av den frästa svampen. Häll vinet över den frästa svampen, häll i vatten och buljongtärningar, pressa i vitlök. Låt koka i ca 5 minuter, mixa sedan med stavmixer. Häll i grädden och smaka av med salt och peppar. Fräs upp bacontärningar och blanda sedan med den undanlagda svampen. Toppa soppan med detta.

Servera gärna med ett gott nybakt bröd. Testa gärna dessa goda bullar eller ett lite grövre rågbröd.


torsdag 2 mars 2017

Buzzningsdags: Havremål!

Jag är med i Buzzador och av och till dimper det ner ätbara prover - denna gång vara det Göteborgs Digestive Havremål – bakade på svensk havre och fullproppade med bra energi! Tanken är att de ska vara lite mer ett mellanmål än ett kex. Men jag tycker nog att de mer är ett kex och passar bra till en kopp kaffe. För att vara ett mellanmål så är de alldeles för söta. De innehåller dock 50% fullkorn och det är ju bra. Havremål finns i smakerna Original samt Tranbär & Chiafrön. Tyvärr fanns där bara Original i den affär jag handlade så jag har bara testat dem. Tycker dock att Tranbär och chiafrö låter godare.


måndag 20 februari 2017

Cashewbollar i pitabröd

Jag försöker smyga in lite mer vegetariska rätter i familjen men med varierad framgång... Något som dock föll väl ut var cashewbollar i pitabröd. Nötiga och med mild chilismak tilltalade de hela familjen.

Ingredienser:

175 g cashewnötter  · 2 ägg  · 1dl ströbröd  · 2 msk vatten  · 0.5 gul lök, finhackad  · 2 vitlöksklyftor  · 1.5 dl riven ost  · 2 morötter, finrivna  · 1 chilli, finhackad  · Salt och peppar  · Olivolja till stekning · Pitabröd · Sallad · Majs · Tomat

Guacemole
2 avokado · 1 dl grekisk yoghurt · 1 msk citronsaft · 1 guacemolekryddmix

Gör så här:

Mixa nötterna fint med en stavmixer eller i matberedare. Blanda i ägg, vatten, ströbröd, lök, vitlök, morot, chili och ost, smaka av med salt och peppar.

Forma små bollar och platta till dem lite. Stek dem i olivolja 2-3 minuter på varje sida, medelhög värme.

Gör guacemolen: Mosa avocadon, blanda med yoghurt, citronsaft och kryddmixen, smaka av.

Värm pitabröden.

Servera med cashewbollarna med guacemole, sallad, majs och tomater i pitabröden.

söndag 12 februari 2017

Skållat rågbröd

Att hitta ett nyttigt och gott bröd som hela familjen gillar är inte alltid det lättaste men här har vi faktiskt lyckats. Det här brödet fantastiskt saftigt och gott samtidigt som det är fullproppat med nyttigheter. Det innehåller fyrkornskross (vete, råg, korn och havre) som har kvar både grodd och kli och därmed har ett högt kostfiberinnehåll och är rik på fosfor, magnesium och järn. Och sedan har vi chiafrön som har ett otroligt högt näringsinnehåll och omega-3. Genom att skålla mjölet och låta det stå över natten får man ett saftigt och hållbart bröd. 



Ingredienser:

Dag 1

2 dl grovt rågmjöl, 5 dl vatten, 3 dl fyrkornskross, 1/2 dl chiafrö

Dag 2

4 dl vatten, 50 g jäst, degen från dag 1, 2 msk brödsirap, 2 tsk salt, 4 dl rågmjöl, 5 dl vetemjöl special 

Gör så här:
Dag 1

Mät upp rågmjöl i en bunke. Koka upp vattnet och häll det över mjölet. Blanda väl och rör sedan ner fyrkornskrossen och chiafrön. Täck med plastfolie och låt stå till nästa dag.

Dag 2

Värm vattnet till fingervarmt, 37 grader. Fördela jästen i en bunke och rör ut den i vattnet. Blanda ner degen från dag 1. Tilsätt sirap, salt och rågmjöl och arbeta ner vetemjölet lite i taget.  Blanda ner hälften av de rostade solrosfröna. Detta blir en kladdig deg. Fördela degen i två avlånga 1-litersformar klädda med bakplåtspapper eller smorda och mjölade. Strö på resten av solrosfröna. Täck med bakduk och låt bröden jäsa ca 40 min.

Sätt ugnen på 200 grader. Grädda bröden på nedersta falsen ca 50 minuter till en innertemperatur på 98 grader. Låt bröden stå kvar i formarna ca 10 min efter gräddning innan de stjälps upp på galler och får svalna under bakduk. 





lördag 21 januari 2017

Nattjästa frukostbullar

Finns det något härligare än att vakna en lördagsmorgon av lukten av nybakat bullar och nybryggt kaffe? Det kan ju kännas som ett omöjligt projekt att gå upp tidigt för att sätta deg, låta den jäsa och sedan baka ut bullar. Knepet är att sätta degen på kvällen innan man går och lägger sig och låta den jäsa i kylskåpet under natten. Sedan är det bara att dela upp degen i lagom bullbitar och in i ugnen! Lika enkelt som bake-off bullar men så mycket godare!




Ingredienser:

25 g jäst · 4 dl vatten · 1 dl mjölk · 1 msk honung · 1,5 tsk salt · 2,5 dl grahamsmjöl · 8 dl vetemjöl special

Gör så här:

På kvällen: Rör ut jästen i lite av vattnet. Tillsätt resten av vatten och mjölk när jästen är upplöst. Häll i salt och honung och sist mjölet. Blanda snabbt ihop till en deg i en stor bunke med en slev (ej i maskin). Degen ska vara lite kladdig. Pudra över lite mjöl och låt gärna stå framme i rumstemperatur ½ tim och sätt sedan in i kylen för att jäsa över natten övertäckt med plastfolie. 

Nästa morgon: Häll upp degen på mjölat bakbord. Knåda inte. Tryck ut degen till en rektangel ca 2 cm tjock och skär i 12 bitar. Pudra över lite mjöl och lägg dem på en bakpappersklädd plåt. Grädda i 225 º i ca 15 minuter.


Tips! 
Vill du göra ett helt bröd i gryta går det alldeles utmärkt! Sätt då in en gjutjärnsgryta med lock i den kalla ugnen och låt värmas upp samtidigt med ugnen till 250º. Tag ut grytan när ugnen är varm och häll snabbt över degen i den och sätt på locket. Grytan ska inte smörjas.
Grädda i ca 50 min. Tag av locket efter 40 min och stick ev in en termometer. När den visar 98º är det färdigt.

torsdag 19 januari 2017

Köttsoppa


En grå dag som denna så finns det inget bättre än en värmande och härlig köttsoppa! Jag gör den på klassiskt vis och visst tar det lite tid, men det är det väl värt. Det fungerar dessutom alldeles utmärkt att göra storkok som sedan kan frysas in i lämpliga portioner - bara att värma de dagar man inte riktigt hinner med att laga mat. 



Ingredienser:

ca 600 g högrev · 4-5 korn svartpeppar · 1 st lagerblad · 1 tsk timjan · 3 st morötter · 2 st palsternacka · 0,5 kålrot · 1 klyfta rotselleri · 2 st gula lökar · 3 st stora potatisar · 2 tärning köttbuljong · 1-1,5 l vatten · persilja

Gör så här:

Skär köttet i mindre bitar och lägg dem i en rymlig gryta. Slå på vatten så att det väl täcker köttet, koka upp. Skumma väl och sänk sedan värmen. Tillsätt kryddorna och buljongtärningen och koka 40 minuter.
Dela alla rotfrukterna i 2x2 cm tärningar, lägg dem i grytan och fyll eventuellt på med mera vatten. Koka tills köttet är mört. Servera med hackad persilja och ostsmörgås.