onsdag 5 april 2017

Matig sallad med brysselkål och bacon

Här kommer recept på en riktigt läcker och matig sallad med brysselkål, äpple skivor, torkade tranbär, valnötter och ost. Jag lät brysselkålen marineras i dressingen i ett par timmar men har du inte tid räcker det med en kvart. Eftersom jag älskar ost så hade jag både tärnad hårdost (just nu buzzar jag Arla Köket® Tärnad ost och den använde jag här) och smulad Gorgonzola, supergott!


Dressing:

1 dl olivolja
½ dl färskpressad citronsaft
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk honung
salt & peppar efter smak

Sallad:

400g brysselkål, tunt strimlad
1 påse sallad (välj din favorit)
2 medelstora äpplen, tunt skivade
1 dl torkade tranbär
1 dl valnötter, grovt hackade
1 dl tärnad ost (gärna en smakrik hårdost eller gorgonzola)
1 pkt bacon, knaperstekt och grov hackad

Gör så här:

Vispa ihop olivolja, citronsaft, vitlök, honung, salt och peppar till en dressing. Häll det över den finstrimlade brysselkålen så det får marineras en stund (minst 15 minuter men gärna över natten).
Blanda de övriga ingredienserna och häll över dressingen och den marinerade brysselkålen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...