söndag 17 september 2017

Hot sauce á la Tabasco


Så är det dags att körda chili. Finns massor av kul att göra med chilin så att man sparar den och kan njuta av den under hela året. Av min fina väninna Camilla fick jag en handfull med superfina Tabasco Manchini chili. Kändes ganska självklart att göra Tabasco sås av dessa. Nu blir det inte riktigt samma recept som den Tabasco man köper i affären då denna ska fermenteras i tre år och det var lite för länge för mig att vänta... Så jag gör en enklare (och snabbare) variant av Tabasco och kallar det därmed för "Hot sauce á la Tabasco". Min sås är inte alltför stark för jag vill kunna droppa några droppar direkt på min mat vid bordet. Det är därför jag har i lite paprika för att mildra upp den. Men vill man ha en väldigt stark Hot Sauce så är det bara att byta paprikan mot chili.


Ingredienser:

50 g tabasco chili · 50 g röd paprika · 1,5 dl äppelvinäger · 1 dl vatten · 1 krm salt · 1 tsk socker

Gör så här:

Hacka chili och paprika, blanda alla ingredienser i en kastrull och småkoka ca 10 min. Mixa och sila genom finmaskig sil.
Sterilisera små flaskor och tappa sedan upp såsen på flaskorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...